joi, 2 august 2007

Criterii de alegere a furnizorului de ferestre

Criterii de alegere a furnizorului de ferestre

Odata cu aparitia pe piata romaneasca a noilor ferestre, la inceputul anilor '90, cererea acestora a fost continua si mereu in crestere. Romania a devenit in foarte scurt timp o piata de mare interes atat pentru producatorii de profile externi cat si pentru producatorii interni de ferestre.


Pentru domeniul rezidential profilele din PVC s-au impus datorita caracteristicilor lor termotehnice superioare si a pretului relativ scazut fata de cele din aluminiu cu bariera termica si cele din lemn stratificat. Insa in acest moment, dupa circa 15 ani, piata romaneasca de profil a devenit atat de plina de magazine unde se vand ferestre incat alegerea unuia dintre ele devine complicat de simpla. Aproape ca in orice punct te-ai afla intr-un oras, pe o raza de un kilometru gasesti poate chiar cateva zeci de locuri de unde iti poti achizitiona ferestre. La o asa oferta, gasirea furnizorului pare a fi un lucru fara importanta. Insa alegerea devine grea odata cu incercarea de a discerne care dintre toti acesti ofertanti vor sti sa satisfaca cel mai bine nevoile personalizate ale fiecaruia.

Fiind o piata tanara si de regim balcanic, principalul argument tehnic de vanzare al ofertantului il reprezinta imaginea elementului cel mai scump din componenta ferestrei, si anume a profilului utilizat la confectionarea acesteia. Astfel calitatea ferestrei a fost perceputa conform vizibilitatii pe piata a profilului folosit si a renumelui acestuia. Firmele producatoare de ferestre si-au pierdut din identitatea personala, preferand sa ajunga la client prin reclama profilului in piata si nu prin promovarea imaginii proprii.

Insa la calitatea finala a ferestrei montate, conteaza mai multe aspecte.

Calitatea materiilor prime, in care sunt incluse, pe langa profile, geamul si feroneria utilizate.

Forma exterioara a profilelor nu difera atat de mult de la un tip de profil la altul incat sa devina un criteriu de selectie, majoritatea tipurilor de profile fiind suficient de frumoase pentru a fi acceptate.

Forma interioara a profilelor face o oarecare diferenta intre ele privind posibilitatile de drenare si aerisire a golurilor formate in interiorul profilelor in cazul cadrelor asamblate. Numarul camerelor profilului nu reprezinta caracteristica principala a puterii de termoizolare a tamplariei, ci coeficientul de transfer termic al profilelor denota aceasta caracteristica. Grosimea peretilor exteriori, respectiv clasa A, B sau C in care se incadreaza seria respectiva de profile reprezinta intr-adevar o diferenta intre profile. Profilele de clasa C (grosimea peretilor exteriori sub 2.5mm.) sunt prea subtiri pentru a suporta conditiile climatice de la noi din tara, profilele din clasa B (cu grosimea peretilor exteriori intre 2.5 si 2.7mm.) ar putea fi utilizate cu restrictii, cele de clasa A fiind cele recomandate pentru tara noastra pentru orice conditii. Insa marea majoritate a formatelor ferestrelor din Romania intra in plaja restrictionata a profilelor de clasa B, asa ca, in cele mai multe cazuri, ele pot fi o solutie acceptabila si mai ieftina de realizare a ferestrelor. Tratamentele care se fac profilelor din PVC sunt de stabilizare a culorii, antistatice, de afanare, etc. si aproape toti producatorii fac aceste tratamente produselor lor.

Insa toate aceste diferente nu pot fi depistate de un client neavizat si mai mult decat atat, ele reprezinta necunoscute chiar si pentru personalul ofertant care contacteaza clientul. De aceea metoda cea mai sigura de verificare a calitatilor tehnice ale unui profil se face in urma consultarii actelor ce atesta conformitatea produsului, a agrementarilor sale, a declaratiilor de conformitate a furnizorilor si a certificatelor de garantie si de durata de viata oferite de catre respectivul furnizor. Majoritatea profilelelor de origine consacrata in Romania, au deja dovezile scrise a conformitatii lor pe piata europeana, asa ca diferentierea lor in ochii beneficiarilor (privite ca materie prima in executia ferestrei) este mai mult o chestie de gust, mai ales ca fiecare furnizor de profile pune pe piata mai multe serii de profile, in clase de performante diferite, pentru a acoperi o plaja cat mai mare a preferintelor clientilor.

Sticla este o alta materie prima in realizarea ferestrei dar cu vizibilitate mai mica in ochii clientilor. Ea poate fi "trasa" sau "float". Foarte putini dintre fabricantii de ferestre mai utilizeaza sticla trasa deoarece calitatile net superioare ale celei float s-au impus destul de repede la noi in tara, asa ca aproape toate ferestrele moderne se gasesc dotate cu sticla float. Gama de furnizori de sticla float nu este foarte larga, cuprinzand vreo patru - cinci firme. Diferentele de ordin tehnic intre produsele similare ale acestor furnizori sunt minime, lasand doar valenta estetica a sticlelor ornamentale, colorate in masa si reflexive, sa poata constitui un criteriu de preferinta in fata beneficiarilor. Insa nici aici, diferentele nu sunt spectaculoase, beneficiarii acceptand usor variante similare produse de un alt furnizor.

Feroneriile reprezinta componenta care ofera functionalitatea diferitelor tipuri de deschideri. Nici in cazul acestui subansamblu beneficiarul nu are prea multe criterii de departajare a feroneriilor oferite de catre furnizorul de ferestre. Posibilitatea de realizare a deschiderilor cerute reprezinta un criteriu indeplinit de aproape toate tipurile de feronerie existente in piata. La fel si clasa de siguranta oferita de feronerie este cam aceeasi. (Oricum se stie ca pentru ferestrele si usile moderne din profile PVC, accentul cade pe caracteristicile sale de termo si fonoizolare superioare tamplariilor vechi si nu pe plusul de siguranta oferit de acestea.) Durata de viata si garantia oferita (in cicluri de functionare si nu in ani) sunt, si de data aceasta, cam aceleasi la multe dintre feroneriile existente pe piata.

Calitatea confectiei ar trebui sa constituie principalul criteriu de selectie al furnizorului de ferestre. Utilarea fabricii de productie, pregatirea personalului lucrator pe linie si responsabilizarea lucratorilor sunt criteriile care ofera o calitate superioara a productiei.

O masina de taiat profile ce taie la doua capete, simultan ambele profile paralele, sigur va asigura o calitate mai buna decat masina cu un sigur cap taietor. Gaurile pentru feronerie, de drenare si aerisire din profile trebuiesc date in locuri stricte si cu dimensiuni precise. Pentru acuratetea functionarii ulterioare a ferestrei, aceste operatii trebuiesc efectuate cu masini specializate si atent intretinute. Masina de sudura trebuie sa asigure imbinarea in bune conditii a cadrelor de tamplarie. Pentru rectangularitatea lor si cresterea vitezei de executie, sunt necesare masini ce pot termosuda simultan la toate cele patru colturi ale unui cadru. Foarte importanta este mentinerea parametrilor de lucru (temperatura si presiune) specifici operatiei de termosudare. Altfel poate fi afectata rezistenta coltului imbinat. Debavurarea colturilor sudate reprezinta un argument estetic pentru viitoarea fereastra. {i de multe ori, in piata romaneasca, argumentele estetice surclaseaza argumentele tehnice. Feroneria se fixeaza pe profile utilizand sabloane de pozitionare. O eroare de ordinul milimetrilor in asamblarea feroneriei poate afecta decisiv etanseitatea si chiar functionalitatea elementului de tamplarie. Chiar si depozitarea si manipularea materiilor prime si finite in spatiul de productie poate aduce prejudicii estetice produsului oferit clientilor. Introducerea armaturii potrivite in profilele din PVC, ar trebui privita ca o operatiune cu caracter de "lucrare ascunsa" si ar trebui mentionata in documentele ce atesta conformitatea produsului final.

In sigilarea pachetelor de geam, foarte importante sunt echipamentele cu care se lucreaza. Majoritatea firmelor de I.G. utilizeaza metoda sigilarii la rece, cu butil si polisulfat sau poliuretan. Insa, pentru a obtine o etansare cu permeabilitatea gazelor de 1% pe an, pe langa calitatea buna a materialelor sigilante, operatia trebuie sprijinita de masini performante care sa dozeze corect, in functie de parametrii de lucru, raportul dintre componentele A si B a sigilarii exterioare si sa analizeze conditiile necesare pentru un regim de extrudare corect al butilului folosit pentru prima sigilare. Altfel, cu o sigilare de slaba calitate, vom ajunge sa credem ca Argonul introdus intre foile de sticla va "iesi" (asa cum multi afirma) in 2-3 ani.

Un argument solid al capacitatii de realizare a unor produse de buna calitate il reprezinta certificatul care atesta implementarea si mentinerea unui sistem de management al calitatii pe fluxul de productie, conform SR EN ISO 9001. In acelasi timp acest document confirma si faptul ca fiecare lucrator isi stie foarte bine rolul pe flux si este constient de importanta operatiei pe care o desfasoara in ansamblul intregului flux.

Un alt argument ce poate face diferenta in calitatea produsului la capatul fluxului de productie il constituie atestarea faptului ca lucratorii de pe linie sunt calificati pentru a lucra in acest domeniu.

Chiar daca pentru fereastra s-au folosit cele mai bune materiale iar confectia ei a fost foarte buna, e foarte posibil ca rezultatul final sa fie unul dezastruos in urma operatiei de montare. O pozitionare gresita a ferestrei, ii poate afecta functionalitatea. O amplasare defectuoasa a ferestrei in grosimea peretelui poate duce la aparitia mucegaiului perimetral datorita puntilor termice formate. O greseala in fixarea ferestrei poate duce la formarea unor zone neetanse sau chiar la periclitarea stabilitatii spatiului vitrat. Acestea sunt exemple care arata ca si calitatea montajului este definitorie in calitatea finala a ferestrei, in utilizare. In momentul semnarii contractului, clientului ar trebui sa i se faca cunoscut faptul ca echipele de montaj sunt alcatuite din personal pregatit pentru a efectua oparatia de montare sau nu. E drept ca de prea putin timp cele doua patronate ale tamplarilor de la noi din tara au inceput scolarizarea personalului pentru meseria de montator tamplarie si multe firme nu au avut timp suficient sa-si califice pesonalul, insa cele care vor putea dovedi acest lucru, vor beneficia de un atu in plus in credibilitatea fata de client.

Deocamdata, atat timp cat nici legile in vigoare nu specifica necesitatea atestarii lucratorilor in montaj, o metoda de verificare antecontractuala a calitatii montajului ce urmeaza a fi efectuat se poate realiza statistic, in baza raportului dintre reclamatiile rezolvate fata de cele totale inregistrate la respectiva firma. Registrul de reclamatii este obligatoriu pentru firmele cu sistemul implementat de urmarire a calitatii pe flux ISO 9001. In lipsa acestor informatii, calitatea montajului si respectiv a ferestrei in utilizare reprezinta un risc.

Nu in ultimul rand, pentru ca un client sa fie pe deplin multumit de ferestrele comandate, ar trebui ca acestea sa aiba exact caracteristicile si manevrabilitatea dorite. Pentru acest lucru, personalul vanzator, implicat in alcatuirea solutiei tehnice, trebuie sa stie sa propuna solutia optima pentru respectivul client. In aceasta consta calitatea ofertarii. De foarte multe ori, in incercarea de a oferi un pret mic, vanzatorul propune solutii de compromis privind utilizarea ferestrelor, cum ar fi partile fixe din ferestre, simpla deschidere in loc de cea oscilobatanta, usi fara etansare perimetrala (desi separa interiorul de exterior), etc.

Un defect frecvent al personalului ofertant este de a prezenta o solutie tehnica utilizand caracteristicile ei tehnice si nu beneficiile directe. Exemple de acest gen sunt vanzarea geamului cu un anumit "coeficient de transfer termic", a usilor cu "inchidere multipunct" si chiar a ferestrei "oscilobatante". Aceasta terminologie, specifica acestui domeniu, este transmisa unui client neavizat care vrea doar sa-si schimbe fereastra de acasa cu una mai buna dar care nu-si doreste sa cunoasca toate detaliile acestei meserii, insa, pentru a intelege cat de cat produsul ce i se propune si pe care urmeaza sa dea bani, este obligat sa se documenteze si sa inteleaga marea majoritate a detaliilor, pentru a se putea decide ce fereastra ar trebui sa isi ia si de la cine.

E normal ca, in urma montarii unor astfel de ferestre, desi materialele alese sunt "de origine germana" (adica bune) iar confectia si montajul au fost bine executate, dupa un timp mai mare sau mai mic, clienul sa realizeze ca fereastra "transpira" datorita faptului ca a ales geamul mai ieftin, netratat, decat cel cu Low-E, ca e destul de greu sa speli partea fixa a unei ferestre si ca usa nu etanseaza bine, desi are balamale si broasca functionale, insa a fost mai ieftina cea "monopunct" decat cea "multipunct". In acest moment realizeaza ca daca ar fi stiut de la inceput de aceste probleme, ar fi dat cu siguranta bani pentru a avea confortul dorit, insa acum este prea tarziu si prea greu de realizat schimbarea.

Daca acest client ar fi avut parte de o ofertare de buna calitate, nu s-ar fi ajuns la aceste neajunsuri insa categoric nu va recomanda cuiva sa cumpere ferestre de la firma unde a fost rau sfatuit.

Dupa cum se vede, numai calitatea profilului utilizat nu poate fi nici pe departe singurul criteriu dupa care sa se faca selectia furnizorului de ferestre. Nici macar calitatea per ansamblu a tuturor materialelor folosite nu poate fi singurul criteriu de departajare. De aceea este insuficienta argumentatia preturilor care da nastere tentativei firmelor de a oferi discounturi. In Romania discounturile reprezinta o solutie complementara, pentru a sprijini vanzarea, acordate in lipsa argumentelor logice care ar trebui sa sustina pretul propus initial. Calitatea finala a ferestrei utilizate depinde, pe langa cea materialelor, de calitatea confectiei, a montajului si a ofertarii sale. Toate aceste argumente ar trebui sa motiveze pretul oferit de o firma pentru produsele si serviciile sale.

Oare cati ofertanti au cazut in vartejul discounturilor deoarece n-au avut alte argumente in fata clientilor decat faima furnizorului de profile atunci cand firma de vis-a-vis a dat un pret mai mic, desi lucreaza cu acelasi profil? Oare cati dintre ofertantii care iau contact cu beneficiarii finali si incearca sa castige atentia acestora stiu sa expuna toate atuurile produsului pe care il ofera? Pretul acordat ignorantei este pentru toti uneori prea mare, fie ca suntem furnizori, fie clienti.

Piata romaneasca nu si-a inlocuit decat o mica parte din ferestrele fondului locativ existent. Ferestrele inca se mai vand doar in baza pretului mai mic, insa intr-un viitor nu chiar departat, clientii vor fi invatat deja solutiile tehnice de care au nevoie pentru zonele vitrate, pe piata vor ramane numai firmele ce pot sa-si justifice produsele si activitatea, cu dotarile necesare si personal calificat iar principalul criteriu de alegere al furnizorului va deveni calitatea serviciilor oferite de acestea.

Niciun comentariu: